Aktuality

(20.08.2020; Lupa.cz; autor: Jan Sedlák) Huawei nedávno vyhrálo tendr pro pět nemocnic v Pardubickém kraji, nově se rozšiřuje také v tom Středočeském.
Oblastní nemocnice Mladá Boleslav (Klaudiánova nemocnice), která spadá pod Nemocnice Středočeského kraje, je další veřejnou zdravotnickou institucí, která nakoupila IT techniku od čínské společnosti Huawei. Firma uspěla prostřednictvím svého nejsilnějšího zdejšího enterprise partnera Altepro Solutions (dříve Huatech) díky splnění technických požadavků a nejnižší nabídnuté ceně ve dvou veřejných zakázkách. Huawei v Mladé Boleslavi zabodovalo v první fázi zhruba před rokem, když za 4,37 milionu korun bez DPH vyhrálo tendr na zajištění dostupnosti a bezpečnosti nemocničního ICT.

Objem zakázek, které veřejní investoři zadali stavebním firmám, letos do konce července meziročně klesl o 0,4 procenta na 123,2 miliardy korun. Počet se zvýšil o 17 procent na 2688. Největším zadavatelem byla Správa železnic se zakázkami za 25,9 miliardy korun. Hodnota nově vypsaných zakázek vzrostla téměř o třetinu, uvedla společnost IS. Z firem získal nejvíce zakázek Strabag, který samostatně vyhrál 124 tendrů za 4,35 miliardy korun.

(20.08.2020; Hospodářské noviny) Nejvyšší správní soud (NSS) zamítl kasační stížnost automobilky Škoda Auto, která nesouhlasila se zrušením zakázky na auta s pohonem 4x4 pro bezpečnostní sbory. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže o zrušení tendru za 250 milionů korun rozhodl v roce 2018, protože požadavky stanovené ministerstvem vnitra zvýhodňovaly Škodu Auto před jinými uchazeči. Škoda byla jediným a zároveň vítězným uchazečem v tendru.

 

(20.08.2020; Lidové noviny; Autor: Jan Sedlák) Skoro až komediální příběh o tvorbě e-shopu pro elektronické dálniční známky, které budou platit od začátku příštího roku, nakonec možná spěje ke šťastnému konci. Státní fond dopravní infrastruktury totiž na konec srpna svolal komerční provozovatele e-shopů ke konzultaci s tím, že by stát rád elektronické viněty prodával přes elektronická tržiště. Národní zmocněnec pro digitalizaci Vladimír Dzurilla dodal, že cílem státu je „co nejvíce prodávat přes e-shopy“. Řidiči si tak možná budou moci elektronickou dálniční známku pořídit třeba na Alze či u jiného oblíbeného prodejce. Toto propojení veřejné a soukromé sféry by se mělo objevovat mnohem častěji. Jak známo, státu projekty kolem IT vůbec nejdou.

(20.08.2020;hlidacipes.org;Autor: Robert Břešťan) ANALÝZA. Nezaměstnanost v Česku ze svých původně takřka nulových hodnot postupně roste, hlavní dopad krize způsobené zastavením ekonomiky v době koronakrize se teprve čeká. Podle studie, kterou si zadalo Ministerstvo práce a sociálních věcí, by zejména malým lokálním firmám pomohlo více zakázek z veřejných peněz. Jen samotný objem peněz ale není všechno.
Pokud budou veřejné investice rozumně nastavené a zacílené, měly by skutečně pomoct utlumit negativní dopad Covidu na tuzemskou ekonomiku. Ten je zatím poněkud skrytý.

(18.08.2020; EPravo.cz; Autor: Mgr. Lenka Lelitovská, MT Legal)Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“) v § 79 odst. 1 (druhá věta) stanoví, že „zadavatel může považovat technickou kvalifikaci za neprokázanou, pokud prokáže, že dodavatel má protichůdné zájmy, které by mohly negativně ovlivnit plnění veřejné zakázky“.  Zadavatel se tedy v průběhu zadávacího řízení může zabývat zájmy účastníků zadávacího řízení (zpravidla bude posuzováno u vybraného dodavatele), které by mohly ovlivnit plnění zadávané veřejné zakázky[1].

(19.08.2020; Zdopravy.cz; autor: Jan Šindelář) Dráhy chtějí v elektrických jednotkách Panter měřit spotřebu elektřiny. Dodavatele zařízení ale nenašly. České dráhy pokračují v osazování svých elektrických hnacích vozidel měřáky spotřeby trakční elektřiny. Jejich poslední dva pokusy ale zatím nebyly úspěšné. Tendry na osazení jednotek skupiny Panter (řady 650, 640 a 660/661) a lokomotiv 380 musely být zrušeny pro nezájem dodavatelů.

„Další postup bude předmětem interních jednání v příštích dnech,“ uvedla mluvčí dopravce Gabriela Novotná. Dráhy poptávají jen část prací, které jsou obdobou zřízení odběrného místa v domě či bytě. Samotnou měřicí, řídicí a komunikační jednotku (stručně elektroměr) doplní dodavatel elektřiny, tedy Správa železnic.

„České dráhy prioritně montují měřáky na vozidla s hospodárnou regulací a s rekuperací, kde jsme přesvědčeni, že při účtování podle skutečné spotřeby dosáhneme příznivějších výsledků v nákladech na energii,“ doplnila Novotná.

V současné době mají dráhy měřením spotřeby elektřiny vybaveno 110 lokomotiv a jednotek, například řady 150.2, 151, 362, 471 a další. Dalších 116 vozidel je na montáž měřicích jednotek připraveno (jsou vybaveny odběrným místem). Další na řadě mají být právě pantery. České dráhy mají celkem přibližně 450 elektrických lokomotiv a jednotek.

(18.08.2020; Archiweb.cz) Praha – Pražský Institut plánování a rozvoje (IPR) vyhlásil veřejnou zakázku na zpracování koncepční studie úprav veřejných prostranství v dejvickém vysokoškolském kampusu. Cílem je navrhnout úpravy areálu tak, aby byl přístupnější a pohodlnější pro studenty i ostatní obyvatele Prahy. Studie by měla být hotová v dubnu 2021. IPR to dnes uvedl na svém webu.

(18.08.2020; Zdopravy.cz; Autor: Jan Šindelář) Dostavba dálnice D3 k rakouským hranicím se výrazně přiblížila, stavět se má od příštího roku. Dostavba dálnice D3 k rakouským hranicím se výrazně přiblížila. Ředitelství silnic a dálnic uzavřelo tři tendry na projektanty zbylých úseků od Třebonína k Dolnímu Dvořišti, konkrétně jde o zhotovení zadávací dokumentace stavby a autorský dozor. První tendr na stavební firmu by měl být vypsán ještě letos.

(18.08.2020; Denik.cz) Liberecký kraj se připojí k návrhu Ústeckého kraje na odvolání předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petra Rafaje. Výzva, která poputuje vládě, požaduje také systémové reformy rozhodovacích mechanismů antimonopolního úřadu. Rafaj svými rozhodnutími kraji škodí a má prý moc pravomocí. Dočká se kraj jeho odvolání?