Aktuality

(17.08.2020; Idnes.cz; Autor:Gabriela Volná Garbová) Znalecký posudek ohledně zřícení stropů v jablonecké škole v listopadu 2018 odhalil pochybení u stavební firmy, projektanta i technického dozoru.
Už více než rok drží před zhroucením střední školu v Podhorské ulici v Jablonci nad Nisou ocelové vzpěry. 18. listopadu 2018 se zde při rekonstrukci zřítily stropy. Cena za opravy a vybudování Centra odborné vzdělanosti se tak z původních zhruba 100 milionů korun vyšplhala na zhruba dvojnásobek.

(17.08.2020; Era21) Typickým zástupcem veřejného sektoru, ve kterém probíhá společensky významná stavební činnost, jsou vysoké školy. Když jsme před sedmi lety uspořádali anketu, kde jsme se ptali zástupců vybraných univerzit na názor na architektonické soutěže, setkali jsme se převážně s negativním postojem zdůvodněným finanční a časově-organizační náročností soutěží a (domnělým) rozporem soutěžního řádu ČKA s tehdy platným zákonem o veřejných zakázkách. V té době akademické instituce soutěže až na výjimky nevypisovaly. V posledních letech se situace částečně změnila, některé školy soutěže o návrh zorganizovaly, ale rozpaky nad jejich účelností leckde zůstaly.

(17.08.2020; Ekonomickydenik.cz) Nejvyšší kontrolní úřad prověřil péči o silniční a dálniční mosty v ČR od roku 2014. Kontrola ukázala, že stát nemá přehled, v jakém stavu mosty skutečně jsou. Neexistuje ani jednotný systém pro evidenci stavu mostů, plánování jejich oprav a objemu financí, které jsou na ně potřeba. Údržba mostů je v řadě případů nedostatečná a opravy se často odkládají. Postupné chátrání některých mostů pak může vést až k nákladným rekonstrukcím nebo stržení mostu a stavbě nového. Při současném tempu oprav a rekonstrukcí nelze očekávat, že v dohledné době dojde k výraznému zlepšení.

V ČR je celkem přes 17,5 tisíce silničních a dálničních mostů. Mosty na dálnicích a silnicích I. třídy jsou majetkem státu, mosty na silnicích II. a III. třídy vlastní kraje. Jak vyplývá z podkladů od Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), ve špatném až havarijním stavu je téměř 500 mostů vlastněných státem a 3 000 mostů v majetku krajů. Stav mostů se přitom nedaří dlouhodobě zlepšit.

Systém péče o mosty v ČR podle kontrolorů nefunguje tak, jak by měl. Ministerstvo dopravy (MD) nemá žádnou analýzu stavu mostů a péče o ně. Od roku 2007 má MD ze zákona povinnost vést centrální evidenci pozemních komunikací, dosud ale nevydalo ani příslušný prováděcí předpis. Už v roce 2007 přitom utratilo 2,7 milionu korun za návrh vyhlášky a vytvoření internetové aplikace. Vyhlášku ale nevydalo a aplikaci nevyužilo. Jednotný systém, který by obsahoval přesné informace o stavu mostů a jejich závadách, stále neexistuje.

Podkladem pro plánování údržby a oprav mostů by měly být jejich odborné prohlídky. Kontroloři prověřili 27 dálničních a silničních mostů a zjistili, že prohlídky nebyly v pořádku ani u jednoho. ŘSD nezajistilo jejich provádění v předepsaných lhůtách a termínech, dokončovány byly i s několikaletým zpožděním, zprávy z nich obsahovaly rozpory v údajích a v některých případech dokonce neodpovídaly skutečnému stavu mostů. Ministerstvo dopravy navíc v letech 2014–2019 neprovedlo žádnou kontrolu zaměřenou na prohlídky, evidenci nebo údržbu mostů.

ŘSD podle kontrolorů mosty řádně neudržovalo a včas neopravovalo většinu z kontrolovaných mostů. Dlouhodobě neřešilo závady, na které upozornily prohlídky, a odkládalo doporučená opatření. Stav mostů se kvůli tomu postupně zhoršoval až do té míry, že některé z nich už bylo nutné strhnout a postavit mosty nové.

ŘSD také chybovalo při zadávání veřejné zakázky na řešení havarijního stavu mostu na dálnici D1. Zakázku za téměř 52 milionů korun zadalo v jednacím řízení bez uveřejnění v rozporu se zákonem. Havarijní stav mostu totiž vznikl kvůli zanedbané údržbě a odkládání oprav, ne z nepředvídatelných příčin.

Kontrola také ukázala, že rekonstrukce dálnic řeší nevyhovující stav mostů jen zčásti. Například i na modernizovaných úsecích dálnice D1 zůstávají některé problematické mosty neopravené nebo opravené jen částečně.

Celý kontrolní závěr je možné si přečíst na tomto linku

Úroveň péče o mosty na silnicích II. a III. tříd, které vlastní kraje, NKÚ nemohl souhrnně prověřit s ohledem na svou působnost. Ta mu neumožňuje kontrolovat nakládání s majetkem krajů.

Ministerstvo dopravy dnes dopoledne oznámilo, že Hospodaření se silničními a železničními mosty projde auditem. Ministr dopravy a průmyslu Karel Havlíček (ANO) zřídí pracovní skupinu, která bude řešit financování oprav. „Uděláme spolu s ČVUT velký audit, jak který kraj hospodaří s mosty, ale také jak probíhá kontrola mostů Ředitelstvím silnic a dálnic nebo Správou železnic. Chceme si to zmapovat a zavést opatření, vytvoříme speciální komisi, která bude řešit financování oprav,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.

Podle vyjádření ministerstva dopravy dle systému hospodaření s mosty BMS (bridge management system) probíhá běžná kontrola mostů Ředitelstvím silnic a dálnic a Správou železnic jednou ročně. Hlavní, velká kontrola, pak jednou za šest let a mimořádná na konci záruční lhůty nebo v případě požáru či přírodních katastrof.

Stát a kraje se starají celkem o 24.306 mostů, z čehož ve správě krajů je 12.596 mostů na silnicích II. a III. tříd, stát se pak stará o 11.710 mostů na dálnicích, silnicích I. tříd a na železnici. Nejvíce mostů ve špatném technickém stavu je na krajských silnicích III. třídy (25 %), následují silnice II. třídy (18,5%) a státní silnice I. třídy (11,7 %). Naopak nejméně problematických mostů je na železnici pod Správou železnic (4,7 %) a na dálnicích (6,5%).

Ředitelství silnic a dálnic v letošním roce provádí opravu téměř 100 mostů, z toho je zhruba polovina mostů ve stavebním stavu VI. Druhá polovina se týká oprav mostů v nižších stupních, aby nedocházelo ke zhoršování jejich stavu. V roce 2020 ŘSD předpokládá zahájení oprav mostů v celkovém objemu cca 2,6 mld. Kč a v roce 2021 plánuje tyto finance ještě navýšit.

-red-

(17.08.2020; Ekolist.cz; Autor:ČTK) Státní podnik Lesy České republiky (LČR) vyhlásil pětiletý lesnický tendr 2021+. Odhadovaná hodnota prací je 4,5 miliardy korun bez DPH, objem dřeva k těžbě je šest milionů metrů krychlových. Uzávěrka pro podání nabídek je 15. září. Lesům ČR patří téměř polovina lesů a jejich nynějším hlavním úkolem je zvládnutí kůrovcové kalamity.
Podobně jako tendr 2020+ bere i vyhlášený tendr 2021+ ohled na kůrovcovou kalamitu a 29 soutěžených zakázek dělí do třech kategorií. "Podnik tak opět kombinuje vlastní i cizí zdroje, což umožňuje postupovat podle aktuální situace v daném regionu," uvedla mluvčí LČR Eva Jouklová. Firmy by pro LČR měly začít pracovat od začátku ledna.

(17.08.2020; Ekonomickydenik.cz) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil Dopravnímu podniku hlavního města Prahy (DPP) pokutu ve výši 1,2 milionu korun za dva přestupky, jichž se dopustil tím, že zadal společnosti České teplo veřejnou zakázku na energetické služby a veřejnou zakázku na dodávku a odběr tepelné energie pro ústřední vytápění a ohřev teplé užitkové vody v některých areálech DPP bez provedení řádného zadávacího řízení podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Rozhodnutí není pravomocné a zadavatel může proti němu podat rozklad.

(17.08.2020; Regionplzen.cz) První předběžnou tržní konzultaci (PTK) v kraji ke stavební zakázce zadávané metodou Design & Build s názvem Atletický tunel zorganizoval Centrální nákup Plzeňského kraje (CNPK). CNPK si vybral pro vzájemnou spolupráci při přípravě zadávacího řízení renomovanou advokátní kancelář HAVEL & PARTNERS, která má dlouholeté zkušenosti se zadáváním veřejných zakázek a také se specializuje na zadávání veřejných zakázek metodou Design & Build. Zmíněné PTK se zúčastnilo celkem pět velkých předních stavebních firem, mezi které patří Metrostav, a.s., EUROVIA a.s., SWITELSKY stavební s.r.o., SMP CZ a.s. a OHL ŽS, a.s.

(07.08.2020; SeznamZpravy.cz) Lidé z okolí Michala Haška vypustili informaci, že by exhejtman rád nahradil Petra Rafaje ve funkci předsedy antimonopolního úřadu. Zdroje Seznam Zpráv se ale shodují, že prezident vládní žádost o Rafajovo odvolání nevyslyší.
Jakmile v polovině srpna skončí vládní prázdniny, čeká premiéra Andreje Babiše a vicepremiéra Jana Hamáčka jednání s prezidentem Milošem Zemanem. Půjdou za ním s návrhem, aby odvolal stávajícího šéfa Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petra Rafaje.

(07.08.2020; Archiweb.cz) Ostrava má smělé plány. V roce 2023 by v jejím historickém centru měl stát zbrusu nový rezidenční objekt Nové Lauby, pro který město aktuálně hledá investičního partnera. Moderní architektonický návrh pětidomí zhotovila společnost ZNAMENÍ ČTYŘ — ARCHITEKTI S.R.O. Zahájení stavby se předpokládá na jaře příštího roku.

(07.08.2020; Archiweb.cz) Praha – Vedení hlavního města schválilo vypsání veřejné zakázky na opravu terasy nad stanicí metra C Budějovická, která je v havarijním stavu. Rekonstrukce prostoru by měla začít letos. Novinářům to dnes řekl radní Jan Chabr (TOP 09). Město loni podepsalo dohodu s pražským dopravním podnikem (DPP), obchodním centrem DBK, Českou spořitelnou a dalšími vlastníky. Terasa byla kvůli havarijnímu stavu předloni v lednu dočasně uzavřena. Minulé vedení města ji původně chtělo zbourat.

(07.08.2020; Archiweb.cz) Zlín - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se bude nadále zabývat veřejnou zakázkou na projekt nové krajské nemocnice ve Zlíně. Již dříve rozhodl o tom, že soutěž je v pořádku, nyní však ÚOHS obdržel rozklad proti prvostupňovému rozhodnutí. Informaci Českého rozhlasu Zlín dnes ČTK potvrdil mluvčí úřadu Martin Švanda.