Rychlý kontakt

Asociace pro veřejné zakázky
tel.: +420 776 021 736
email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Asociace pro veřejné zakázky využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.

Aktuality

Sporná zakázka na e-shop s dálničními známkami; Zakázka téměř za půl miliardy korun; Co bylo a nebylo na tendru špatně

(20.01.2020 ČT24-Události,komentáře) Moderátorka: "Ke kritice na výběr dodavatele e-shopu a informačního systému k elektronickým dálničním známkám, známkám za 401 milionů, se přidal i premiér Andrej Babiš. Zakázka je podle něj špatně zorganizovaná a vypsaná a měla by se zrušit."

Andrej Babiš /ANO/, premiér, předseda hnutí: "Je úplně absurdní, že my řešíme na, na vládě haléřové záležitosti a tahle zakázka vůbec neprošla ani tím systémem Útvaru hlavního architekta, takže musím říct, že jsem značně naštvanej."

Moderátorka: "Ještě dopoledne o tom premiér jednal s ministrem dopravy. Vladimír Kremlík po schůzce řekl, že rušení teď není ve hře. Se Státním fondem dopravní infrastruktury bude hledat cestu, jak zakázku zlevnit. Takhle argumentoval večer v Událostech."

Vladimír Kremlík /nestr. za ANO/ ministr dopravy: "My jsme za účasti zástupců Státního fondu dopravní infrastruktury velmi podrobně popsali panu premiérovi samotný průběh výběrového řízení, výsledky a samozřejmě i konstrukci této ceny. Nesmírně důležitá je jedna věc. Stát uspoří v současné době za současných podmínek 120 milionů korun ročně oproti stávajícímu tisku a distribuci, což je za 10 let 1,2 miliardy korun českých. Dále bych řekl, chtěl zdůraznit jednu věc: v médiích se objevuje mediální zkratka, že se jedná o e-shop. Ono se nejedná o e-shop, ale jedná se o komplexní informační systém."

Moderátorka: "To jsme dodávali."

Vladimír Kremlík /nestr. za ANO/ ministr dopravy: "Je důležité říci, že s panem premiérem. Ano. S panem premiérem jsme se dohodli na následujícím postupu. Státní fond dopravní infrastruktury detailně prověří, zda některé utajované části této veřejné zakázky lze odtajnit, a pokud se je podaří odtajnit, tak samozřejmě bude hledat cesty ještě k dalším úsporám v tomto systému."

Moderátorka: "A můžete tedy konkrétně a v krátkosti říct, v čem konkrétně by se ta zakázka mohla změnit, mohla upravit?"

Vladimír Kremlík /nestr. za ANO/ ministr dopravy: "Tak jak říkám, některé části systému, ale samozřejmě po projednání s bezpečnostními složkami by byla snaha je odtajnit a případně tyto části přesoutěžit."

Moderátorka: "Pane ministře, zajímá mě ještě jedna věc, zda máte představu, kolik by tedy stát měl utratit za tento systém, za ten e-shop a všechno to, co k němu patří, tedy ten informační systém, když 400 milionů je ta absolutně horní hranice?"

Vladimír Kremlík /nestr. za ANO/ ministr dopravy: "Tak my se budeme snažit a Státní fond dopravní infrastruktury dostal úkol tu částku snížit, a to podstatným způsobem. Ale samozřejmě bude záležet na tom, které části bude lze odtajnit. Já bych chtěl říct ještě jednu věc: díky tomuto novému systému stát bude vybírat mimo jiné 6,5 miliardy korun českých, předpokládáme a současně to výrazně pomůže řidičům. Nebudou si už odlepovat a nalepovat dálniční známky za pomoci žiletky a na konci roku vždycky odstraňovat ..."

Moderátorka: "A je podle..."

Vladimír Kremlík /nestr. za ANO/ ministr dopravy: "... ale koupí si moderní, prostřednictvím moderní a mobilní aplikace."

Moderátor: "Nejenom žiletky, ale především stamiliony korun z veřejných peněz – plýtvání, nebo úspory? Zásadní otázka, kterou budeme řešit v následujících minutách. Zvali jsme do Událostí, komentářů ministra dopravy i další zástupce ANO, pozvání odmítli. Téma teď tedy probereme s poslancem KDU-ČSL, členem sněmovního podvýboru pro dopravu Jiřím Miholou. Dobrý večer."

Jiří Mihola /KDU-ČSL/, člen sněmovního podvýboru pro dopravu: "Hezký večer z Brna."

Moderátor: "Těch 400 milionů korun ministerstvo dopravy mluví o dobré ceně, o úsporách ročně 125 milionů. Je to tedy pro stát podle vás výhodné?"

Jiří Mihola /KDU-ČSL/, člen sněmovního podvýboru pro dopravu: "Tak já si myslím, že je potřeba ty věci vzít jednu po druhém. Tady je především problém pana ministra v komunikaci, ten je zcela fatální. Než se dostaneme k číslům nebo ke srovnáním, tak skutečně to je skoro skandální, že prostě ministři ostatní netuší o této zakázce, která je důležitá a hovoří se o ní, chceme ji – to všechno modernizaci přispívá, a i ten režim utajení. Všechno by to chtělo nějaké vysvětlení. Já myslím, že pan ministr bude muset ještě hodně vysvětlovat. Co se týká ceny samotné. Ono samozřejmě je tady spousta názorů třeba odborníků na e-shopy, kteří rovnou říkají, že ta zakázka je předražená a srovnávají ji se Slovenskem. Já si úplně nejsem jistý, jestli my můžeme říct, že když na Slovensku to stálo 75 milionů, že tady to může stát maximálně 76, tak to asi srovnávat úplně nelze a je zase chyba především pana ministra dopravy Kremlíka, aby už dříve měl říkat o co teda všechno jde, že nejde jenom o e-shop ..."

Moderátor: "Můžete tedy říct, jestli těch 400 milionů, o kterých se mluví, jestli těch 400 milionů, které se zmiňují jako maximální cena, je podle vás hodně nebo málo? Nebo prostě na to nemáte dostatek informací, abyste to řekl?"

Jiří Mihola /KDU-ČSL/, člen sněmovního podvýboru pro dopravu: "Nemám na to dostatek informací. Zdá se mi podle toho, co slyším, co čtu o té věci, zdá se mi to hodně, ale netroufám si to explicitně říct, protože ten režim zakázky je v utajení, takže opravdu spoustu informací nemáme a bude velmi zajímavé, pokud z toho odstřihnou ty utajené části, tak na kolik vlastně ta celková suma klesne, nebo o kolik klesne – to bude to rozhodující."

Moderátor: "Pojďme se teď podívat na některá srovnání, které má k dispozici Marcela."

Moderátorka: "Ráda dodám. Třeba pohled na to, jak fungují dálniční známky v zahraničí. V papírové formě stejně jako v Česku, je mají Švýcaři a Slovinci. Kombinaci klasických a elektronických kuponů využívají v Bulharsku, Rakousku anebo v Rumunsku. A naopak čistě digitální systém zavedlo například Slovensko, Maďarsko nebo Moldavsko. Pohled optikou čísel. V roce 2018 prodal stát skoro sedm milionů vinět pro osobní auta za víc než pět miliard. Náklady na tisk a distribuci činily 325 milionů. Po zavedení elektronického systému by měly ty náklady klesnout – jak už jsme slyšeli – o 120 milionů ročně. Pokud jde o celkovou maximální cenu 401 milionů pak ministerstvo dopravy ji obhajuje tím, že zahrnuje nejenom e-shop, ale celý informační systém – i to jsme ostatně slyšeli od ministra – to znamená uživatelský portál, mobilní aplikaci, call centrum anebo evidenci těch uhrazených poplatků. Před výběrem dodavatele oslovil Státní fond dopravní infrastruktury pět společností, které kromě odborné kvalifikace měly i požadovanou úroveň prověrky ve stupni: Důvěrné. Tři z nich projevily zájem a dvě následně předložily nabídky. Vítězná firma byla levnější, což podle ministerstva ověřil i znalecký posudek."

Moderátor: "Pane poslanče, s čím máte hlavní problém? Je to, jsou to okolnosti toho, co se vlastně odehrálo? Protože například server Hlídač státu mluví dokonce o porušení zákona o zadávání veřejných zakázek dalších předpisů. Sám premiér zmiňoval, že ten systém ještě neschválil klíčový odbor na ministerstvu vnitra, jak to požaduje zákon. Jsou tohle ty hlavní nedostatky, anebo je pro vás největší problém ta komunikace ministra Kremlíka?"

Jiří Mihola /KDU-ČSL/, člen sněmovního podvýboru pro dopravu: "Tak zásadní problém je určitě komunikace ve vládě, jo. Tam to všechno začíná, prostě opravdu, pokud jako nejsou členové vlády informovány v době, to bych se zlobil také, kdy se na jedné straně je snaha šetřit nebo hledat zdroje a na druhé straně prostě zakázka za 400 milionů – opravdu není málo nebo na mávnutí ruky, kterou by si měl řešit ministr sám o sobě čili je obrovská chyba, hrubka přímo a pak samozřejmě to další vysvětlování, proč režim utajení, co se tím sleduje, samozřejmě můžeme si klást i další, další otázky, jestli jsme vybrali nejlepší možnost. Já vím v rámci Evropy tady tento způsob funguje v sousedním Slovensku vlastně a Maďarsku například, takže co se týká funkčnosti si myslím, že problém není. Ale opravdu by měl zejména pokud si ta vláda zakládá na transparentnosti, tak by měla být transparentní i tady v této věci. A myslím si, že ..."

Moderátor: "Vy, vy jako člen toho příslušného podvýboru, vy jste nevěděli vůbec o této zakázce, vůbec, vůbec ani náznaky jste neměli, že na něčem takovém se pracuje? Mluví se o elektronickém mýtném, dalo se předpokládat, že, že zřejmě nějaký systém bude zapotřebí."

Jiří Mihola /KDU-ČSL/, člen sněmovního podvýboru pro dopravu: "Tak já vím o tom, že v dozorčí radě Státního fondu dopravní infrastruktury jsou někteří poslanci, ale výbor, podvýbor tedy samotný teď do toho vešly svátky, tak poměrně řadu týdnů se zkrátka nesešel. Čili já žádné informace bližší nemám než z médií a samozřejmě by mě zajímaly, protože pokud je všechno v pořádku, tak čistému vše čisté. Pokud ne, tak samozřejmě by to byla odpověď na to, proč jako kolem toho tolik, tolik tajemna. Každopádně se nám tu teď střetávají dva pohledy – pan ministr, který tvrdí, že nic se nebude skrečovat, že tendr bude pokračovat a nespokojený premiér Babiš, který samozřejmě také musí vnímat asi to, že mu nefungují jeho ministři a to ministerstvo dopravy je dlouhodobě velmi hořlavé, samozřejmě nepřispívá dobrému vývoji v té oblasti dopravy to, že se ti ministři neustále střídají a teď to vypadalo na velmi vysoké ambice pana ministra a do toho přichází tady tento průšvih. Takže je otázka, jestli by řešením nebylo vypsat opravdu tendr nový, zejména pokud tato zakázka teda probíhala v režimu utajení, takže by to vlastně nebyl takový problém jako za normálních okolností. Otázka ..."

Moderátor: "Ano, ano, ano. Ministerstvo, ministerstvo a Fond dopravní infrastruktury, že ten režim utajení byl nutný, protože tam jsou výjimky, které v tom systému budou pro auta, kterým, které provozují české bezpečnostní služby, je tohle pro vás relevantní argument, který by mohl zdůvodňovat, proč je to právě v tom režimu důvěrné?"

Jiří Mihola /KDU-ČSL/, člen sněmovního podvýboru pro dopravu: "No mě bude velmi zajímat, když tedy se řeší teď ta cena, pokud se od toho oddělí ty utajené části zakázky. To, kvůli čemu to teda probíhá v tom režimu utajení, jaký z toho bude výsledek. To bude opravdu velmi zajímavé a myslím, že na to čekají všichni."

Moderátor: "Pane poslanče, je ohrožen ten ohlášený termín 1. ledna 2021. Vy mluvíte o tom, že by se ten tendr mohl teoreticky zrušit. Platí, že to elektronické mýto by mělo od 1. ledna příštího roku začít platit."

Jiří Mihola /KDU-ČSL/, člen sněmovního podvýboru pro dopravu: "Já si myslím ..."

Moderátor: "Pardon, ne mýto, dálniční známky, ano, samozřejmě. To je něco jiného. Omlouvám se."

Jiří Mihola /KDU-ČSL/, člen sněmovního podvýboru pro dopravu: "Ano, já si myslím, že pokud se podaří obhájit tento tendr, tak by, tak je to nastavené tak, aby tedy to bylo k tomu 1. lednu 2021. Pokud by se musel, musely vypsat nové zakázky, nový tendr, tak pochopitelně by to v ohrožení bylo nebo by se muselo přistupovat k různému zkracování lhůt, ale věřím, že by i tak ta šance byla, možná by to bylo to nejčistší řešení."

Moderátor: "Říká Jiří Mihola. Díky za váš čas."

Jiří Mihola /KDU-ČSL/, člen sněmovního podvýboru pro dopravu: "Hezký večer."