Prezentační a vzdělávací materiály
Ve čtvrtek 25. dubna 2024 se uskutečnilo tematické setkání věnované ustanovení § 46 ZZVZ – jeho aplikovatelnosti a limitům.
Kam až lze při využívání ustanovení § 46 ZZVZ, tedy objasňování údajů, dokladů, vzorků nebo modelů zajít? Co považujeme za objasnění a co za doplnění? A jaká objasnění a doplnění jsou z pohledu rozhodovací praxe ještě přípustná a jaká nikoliv?
Na tyto a další související otázky odpovídali naši přednášející Mgr. Markéta Adámková z Ministerstva pro místní rozvoj (MMR), Mgr. Michaela Machálková z AK Portos (dříve Císař, Češka, Smutný), Mgr. Ondrej Čurilla z AK Havel & Partners, a Mgr. Markéta Dlouhá z Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
V úterý 19. března 2024 se uskutečnilo tematické setkání věnované projektovému řízení veřejné zakázky od úvah / záměru až po contract management.
Jakým způsobem lze přistupovat k přípravě a zadávání veřejné zakázky? Preferujete komplexní přístup od plánování záměru, promýšlení účelnosti, efektivity, posuzování přínosů, kontrolu průběhu plnění, po vyhodnocení plnění, zpětnou vazbu apod. nebo řešíte zadávání spíše tradičním způsobem zakázkáře limitovaného např. strukturou organizace, rozdělením jednotlivých činností i odpovědností a často nemožností ovlivnit více parametrů a zadávacích podmínek či kritérií. Vnímáte rozdíl v přístupu k nákupům / zakázkám mezi soukromým a veřejným sektorem? Co je nezbytné změnit, abychom se posunuli k širšímu pojetí veřejné zakázky?
Ve dnech 13. a 14. března 2024 se v prostorách Akademie veřejného investování (AVI) uskutečnila společná akce Ministerstva pro místní rozvoj a Asociace pro veřejné zakázky. Workshopu zaměřeného na komplexní pojetí metody BIM a jejího využití ve stavebních zakázkách se zúčastnilo na 150 zájemců z řad osob podílejících se na zadávacích řízeních, tj. zakázkářů, investičních techniků, právníků, správců majetku, administrátorů, advokátů příp. dodavatelů realizujících projekty metodou BIM.
V úterý 13. února 2024 se uskutečnilo tematické setkání, které bylo zaměřeno na hodnocení kvality a vzorky vč. vzorkování designových prvků.
Dokážeme již v současné době správně vyhodnotit kvalitnější nabídku plnění? Jak nejlépe porovnat nabízenou kvalitu v nabídkách, jak vlastně umožnit na ni hodnotit? Jak obtížné je pak "obhajovat" přidělené hodnocení např. poskytnutých vzorků? A jakým způsobem funguje vzorkování designových prvků? Obstojí hodnocení kvality a vzorků před dozorovými orgány a co může pomoci zadavateli k obhájení jeho postupu? Na tyto a další související otázky odpovídali naši přednášející.
Zástupci pracovní skupiny AVZ pro Veřejné zakázky v ICT vypracovali metodiku řešící problematiku vendor lock-inu (VLI) a situace, které mu předcházejí, stejně jako situace, jak z něj uniknout. Materiál je k dispozici a může pomoci všem, kteří řeší zakázky v IT oblasti a nastavení zadávacích podmínek, obchodních podmínek i postupy pro řešení VLI, pokud se již v něm zadavatel nachází.
Metodika definuje základní pojmy, popisuje příčiny a důsledky existence VLI, věnuje se metodám předcházení VLI a způsobům úniku ze stávajícího VLI. Metodika se skládá z textové části a tzv. Krokáře, což je stěžejní dokument, který nastiňuje možné způsoby úniku z VLI, rozčleněné do tzv. kategorií opatření. Kategorie opatření jsou rozčleněné podle skutečných technických možností rozvoje SW či informačního systému a podle vůle jeho stávajícího dodavatele (vendora) tyto možnosti zadavateli poskytnout. Každá kategorie opatření se pak dále člení na jednotlivá opatření prostřednictvím tzv. katalogu nástrojů.
V letošním roce jsme uspořádali již 15. ročník říjnové konference Veřejné zakázky aktuálně #konference 2023 #AVZ, která se uskutečnila ve dnech 19.-20. října 2023, v Hotel Zámek Valeč, Valeč 1, 675 53 Valeč.
Úvodní slovo pronesl předseda Výkonného výboru AVZ TomášeMachurek a příspěvky prvního dne přednesli zástupci MMR, ÚOHS, Havel & Partners, Oživení, Compet Consult. Následující den prezentovali své příspěvky zástupci Ernst & Young, Centrum pro regionální rozvoj, czBIM, a také výkonná ředitelka AVZ Martina Šelejová.
Zářijové setkání bylo zaměřeno na "Využití umělé inteligence (AI) ve veřejném zadávání". Jakým způsobem a do jaké míry ovlivní umělá inteligence zadávací proces? Může AI nahradit v určitých oblastech lidskou práci? Jak se připravit a využít potenciál, který AI nabízí? Kde jsou rizika využívání AI? Kdo nese odpovědnost za výstupy a měli bychom být "chytřejší", abychom dokázali AI "uhlídat" a zůstala dobrým sluhou (nikoliv špatným pánem)? Kdy můžeme čekat zásadní průlom v jejím využívání?
S aktuálními trendy v oblasti AI a o tom, jak s AI zacházet, účastníky setkání Vás seznámili Ing. Barbora Brabcová ze společnosti Bebecon s.r.o., Jan Hubka ze společnosti Digitask a Mgr. Rasťo Koval´ ze společnosti Cequence.
Asociace pro veřejné zakázky, z.s. uspořádala již XI. ročník své pražské konference, která se uskutečnila ve Spojce Karlín.
Příspěvky přednesli zástupci MMR, ÚOHS, INDOC, HAVEL & PARTNERS, MT Legal, AVZ a Svazu podnikatelů ve stavebnictví. Děkujeme všem partnerům za podporu a účastníkům za účast a přátelskou atmosféru celé akce.
Dubnové setkání bylo zaměřené na novelu zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek. Jaké změny čekají veřejné zadávání a které pozměňovací návrhy prošly schvalovacím procesem v Poslanecké sněmovně a budou řešeny v Senátu Parlamentu ČR? Se schváleným zněním novely ZZVZ účastníky tematického setkání seznámili Mgr. Markéta Adámková z Ministerstva pro místní rozvoj (MMR), Mgr. Pavel Herman z advokátní kanceláře MT Legal a Mgr. Mojmír Florian z Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Březnové tematické setkání se věnovalo multikriteriálnímu hodnocení a tomu, jak ve veřejných zakázkách ošetřit a zajistit kvalitu požadovaného a nabídnutého plnění. Je využívání vícekriteriálního hodnocení výhodné a jaké plnění přímo vybízí k jeho využívání? Zmínili jsme zákonnou úpravu hodnocení, rozebrali výhody i nevýhody jednotlivých způsobů hodnocení s ohledem na předmět plnění veřejné zakázky a seznámili účastníky s rozhodovací praxí ÚOHS u zakázek, v nichž bylo multikriteriální hodnocení využito, a to včetně hodnocení se subjektivně posuzovanými kritérii. Představeno bylo množství příkladů vícekriteriálního hodnocení zakázek ve zdravotnictví a také u zadavatele využívajícího metodu BVA. V rámci setkání vystoupila Mgr. Adéla Havlová, LL.M. nově působící na MMR, Mgr. Mojmír Florian (ÚOHS), Mgr. Alena Ševčíková z nemocnice Nové Město na Moravě (i MPSV) a Mgr. Jiří Šimon z Technické správy komunikací hl. m. Prahy.