Aktuality
(14.09.2020; Tvarchitect.com) Stavba metra D mezi Pankrácí a Olbrachtovou začne o půl roku později, a to na jaře příštího roku. Původně měla ražba začít letos v září. „Čtvrtou linku pražského metra bychom rádi zprovoznili ve druhé polovině roku 2028, bude ale záležet na tom, kdy budeme moci začít stavět první úsek,“ řekl vedoucí oddělení komunikace pražského dopravního podniku (DPP) Daniel Šabík. Kvůli pandemii koronaviru DPP rovněž prodloužilo například stavební řízení nebo lhůty pro výběrová řízení.
(14.09.2020; Skypaper.cz) Fakultní nemocnice Olomouc vypsala výběrové řízení na zpracování projektové dokumentace novostavby budovy C1. Předpokládaná hodnota projektu dosahuje 40 milionů korun. Se začátkem prací se počítá koncem listopadu letošního roku. Informuje o tom Věstník veřejných zakázek. Předmětem veřejné zakázky je vypracování kompletní projektové dokumentace inženýrské činnosti, výkonu autorského dozoru v souvislosti s realizací akce v areálu Fakultní nemocnice Olomouc. Lhůta pro podání nabídek byla stanovena do 14. října 2020.
(08.09.2020; Zdopravy.cz) Ústecký kraj nemusí platit pokutu 18 milionů korun. Ve hře je i vrácení se k původním smlouvám na nákup. Krajský soud v Brně dnes zrušil dvě rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), kterými úřad zakázal Dopravní společnosti Ústeckého kraj (DSÚK) nákup 161 nových autobusů Scania a Zliner za více než miliardu korun. ČTK to řekla mluvčí soudu Klára Belkovová. Úřad teď musí rámcové smlouvy na nákup autobusů posoudit znovu. Mluvčí úřadu Martin Švanda ČTK řekl, že ÚOHS i přes nové posuzování soudní rozhodnutí napadne kasační stížností.
(08.09.2020; Ceskenoviny.cz; ČTK) Praha - Prezident Miloš Zeman se sejde příští týden s předsedou Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petrem Rafajem. Své stanovisko k tomu, zda by vyhověl návrhu vlády na jeho odvolání, sdělí až poté. Novinářům to po dnešní schůzce v Lánech, kde spolu s vicepremiérem Janem Hamáčkem (ČSSD) navrhoval hlavě státu Rafajovo odvolání, řekl premiér Andrej Babiš (ANO). K Rafajovu odvolání vyzvaly neziskové organizace na jednání protikorupční rady vlády a také Ústecký či Liberecký kraj.
(08.09.2020; Eulog.cz) Správa železnic vyhlásila první architektonickou a urbanistickou soutěž na terminál vysokorychlostní železnice v ČR. Svou koncepci by měl získat terminál na východním okraji Prahy poblíž Nehvizd, který bude součástí připravovaného úseku z Prahy Běchovic do Poříčan. Vedle samotného nádraží by soutěž měla zahrnovat i přestup na regionální autobusy, záchytné parkoviště a napojení na dálnici D11. Vítězný návrh bude známý na začátku příštího roku. Dnes o tom informovala Správa železnic. Terminál bude součástí rychlodráhy mezi Prahou a Brnem, jejíž první část by se měla začít stavět v roce 2025.
(08.09.2020; ČTK) Praha - S návrhem na odvolání předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petra Rafaje dorazí dnes za prezidentem Milošem Zemanem na zámek v Lánech premiér Andrej Babiš (ANO) a vicepremiér Jan Hamáček (ČSSD). Lídři koaličních stran se na postupu shodli koncem července, podle zákona o odvolání rozhoduje po návrhu vlády prezident. K Rafajovu odvolání vyzvaly neziskové organizace na jednání protikorupční rady vlády a také Ústecký kraj.
(07.09.2020; Zdopravy.cz; autor: Jan Sůra) Busline požaduje zrušení soutěže, u které Praha vybrala vítěze už loni v červnu. Praha mohla uzavřít část smluv s dopravci na provoz autobusových linek na okrajích hlavního města, které vybrala ve veřejné soutěži už před rokem. Část velkého tendru ale nadále stojí.
Jen krátce před tím, než Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) definitivně zamítl rozklad společnosti Toms Transport Service proti této soutěži, přišly námitky proti některým částem zakázky, tentokrát od společnost Busline MHD. Ukončení řízení s hlavním městem kvůli podnětu Toms Transport Servis vyplývá z úřední desky ÚOHS, zahájení nového správního řízení potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda. „Návrh byl podán společností BusLine MHD a ve věci bylo zahájeno správní řízení. Kromě toho zde máme na tuto veřejnou zakázku i podnět, který prošetřujeme,“ řekl Švanda.
(07.09.2020; Hradeckralove.org) Od dnešního dne mohou stavební firmy podávat přihlášky do výběrového řízení na zhotovitele multifunkčního fotbalového stadionu v Hradci Králové. Podmínky tendru a zadávací dokumentaci, která byla dnes zveřejněna na profilu zadavatele, schválili zastupitelé 31. srpna a nyní již běží lhůta první fáze této veřejné soutěže, ve které budou zájemci dokládat svoji kvalifikaci. Termín pro podání žádostí o účast je v současné chvíli do 5. října 2020 v 10:00 hodin. Město by tak do poloviny října mohlo znát společnosti či sdružení firem, které mají zájem postavit novou fotbalovou arénu pro nejméně osm tisíc diváků.
„Schválení zadávacích podmínek bylo velmi důležitým krokem pro budoucnost nového stadionu v našem městě. Nyní to je již na administrátorech tendru a správci stavby, kteří mají dostatek zkušeností k tomu, aby se v optimálním čase podařilo vybrat spolehlivou firmu s nejlepší nabídkou. Současně bude na vše dohlížet a o všem podstatném rozhodovat komise, ve které jsou zastoupeny všechny zastupitelské kluby, které o to projevily zájem, svého člena nominoval i samotný fotbalový klub. To jsou ostatně některé z požadavků opozice, které se podařilo do zadávacích podmínek doplnit těsně před projednáním v zastupitelstvu,“ říká primátor Hradce Králové Alexandr Hrabálek.
(07.09.2020; E15.cz; autor: Pavel Otto) Ministerstva práce, zahraničí, financí a spravedlnosti utratí za informační systémy i samotné počítače přes 1,2 miliardy korun. Některé zakázky se mají dokončit už letos nebo napřesrok, další jsou rozloženy do čtyř let. Vyplývá to z dostupných údajů dotyčných rezortů a úřadu vlády. Zakázky už dostala na stůl vláda, ještě je povinně posoudí odbor eGovernmentu ministerstva vnitra. Zdaleka nejvíce připadá na rezort práce a sociálních věcí, respektive Českou správu sociálního zabezpečení. Ta bude například do přechodného provozu zastaralého systému pro výplatu dávek investovat 600 milionů, což kritizuje opozice.
„Na ministerstvu práce a sociálních věcí jsou informační systémy dlouhodobý problém. Část se daří předělávat až na dvě agendy - dávky a zaměstnanost,“ řekl vládní zmocněnec pro IT a digitalizaci Vladimír Dzurilla s tím, že připravuje kompetenční centrum, které bude státní správě pomáhat.
(04.09.2020; Moravskehospodarstvi.cz) Podle expertů nic nebrání zadávat zakázky ve veřejné sféře chytřeji, tj. nesoutěžit jen nejnižší cenu, ale zohlednit i kvalitu a ekologická kritéria. Jedinou překážkou je myšlení lidí a pohodlné setrvávání v zavedené praxi. „Ve veřejných zakázkách se u nás ročně protočí stovky miliard korun. O vytváří opravdu velký prostor k ovlivnění celé společnosti a ekonomiky směrem k větší udržitelnosti,“ říká Pavel Kroupa z advokátní kanceláře KROUPAHELÁN, která se zaměřuje na právo veřejných zakázek a stala se partnerem konference Odpad zdrojem. V jejím rámci na brněnském výstavišti proběhl workshop na téma zadávání cirkulárních veřejných zakázek.
(04.09.2020; Zdopravy.cz; autor: Jan Sůra) Nové elektrobusy mají zamířit na linky z Hranečníku a Svinova. Dopravní podnik Ostrava (DPO) vypsal jednu z největších zakázek v Česku na pořízení elektrobusů. Ve veřejné zakázce s odhadovanou cenou 420 milionů korun hledá dodavatele 24 elektrobusů. Součástí zakázky je i vybudování dvou nových nabíjecích stanic. DPO zakázku zveřejnil na profilu zadavatele. Dopravce počítá s tím, že většinu nákladů zaplatí Evropská unie z Integrovaného operačního programu. „Žádosti o dotace jsou podané a část z nich je již schválená,“ řekla mluvčí DPO Karolína Hřivnáč Rycková.
(04.09.2020; Economia, a.s. - Hospodářské noviny) Bývalá firma premiéra Andreje Babiše (ANO) bude muset doložit státnímu petrolejářskému podniku Čepro, kdo ji ovládá a zda tak neporušuje zákon o střetu zájmů. Důvodem je, že Čepro vypíše v říjnu nové tendry na dodávky biopaliv pro příští dva roky zhruba za 10 miliard korun. A Agrofert se jich jako dosud klíčový dodavatel bude chtít zúčastnit. Podle zákona o střetu zájmů se však na veřejných zakázkách nesmí podílet firma, v níž má více než čtvrtinový podíl politik. Babiš do roku 2017 vlastnil Agrofert ze sta procent, pak ho ale právě kvůli úpravě zákona, známého jako lex Babiš, vložil do svěřenského fondu. A tvrdí, že chemicko-potravinářský kolos tak již nevlastní.