Rychlý kontakt

Asociace pro veřejné zakázky
tel.: +420 776 021 736
email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Asociace pro veřejné zakázky využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.

Aktuality

Příliš drahé lokomotivy

28.06.2019 (Zdroj:MAFRA, a.s. / MF DNES, Autor:Karel Hrubeš, reportér MF DNES)
Tendr na pronájem lokomotiv přilákal tajnou službu BIS. Její informace přispěly k pádu šéfa ČD. Měl to být byznys za více než miliardu korun: České dráhy byly na podzim loňského roku jen krůček od podpisu smlouvy na pronájem patnácti lokomotiv Siemens Vectron.

Státnímu dopravci totiž chybí takzvané vícesystémové lokomotivy, které umožňují jízdu mezi různými napájecími soustavami, a nemusel by tak měnit na trase lokomotivy. Hodnotící komise vybrala nabídku společnosti European Locomotive Leasing jako nejvýhodnější, přesto nakonec ČD raději v prosinci tendr zrušily a oznámily, že plánují lokomotivy koupit ve větším množství a natrvalo.

První várku deseti vectronů si dráhy od stejné firmy (ELL) objednaly už před dvěma lety. Za deset let zaplatí za jejich pronájem celkem 1,6 miliardy korun. Původně přitom plánovaly utratit asi o 300 milionů méně.

Právě tendry na pronájem lokomotiv byly přitom hlavním důvodem, proč musel křeslo šéfa Českých drah opustit Miroslav Kupec. Jako první na to upozornil web Zdopravy.cz.

Podle informací MF DNES stála za informacemi, které vedly k odvolání šéfa drah, kontrarozvědka BIS. Ta o svých zjištěních informuje mimo jiné i ministra dopravy.

„Jako ministr dostávám informace i v režimu zákona o ochraně utajovaných informací, ale k tomu se stejně jako k dalším spekulacím nemohu vyjadřovat,“ napsal MF DNES ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Bývalý šéf resortu Dan Ťok na dotaz MF DNES neodpověděl.

Sám Kupec odmítá, že by udělal cokoli protiprávního.

„Zásadně odmítám jakékoliv obvinění z protiprávního jednání. Budu se bránit právní cestou, jelikož ještě stále věřím, že žijeme v právním státě,“ řekl krátce po svém odvolání.

Pronájem lokomotiv přitom Kupec prosazoval ještě předtím, než stál v čele drah. Státní firma podle jeho představ potřebuje asi šest desítek nových lokomotiv.

Raději koupit

Na to, aby je dráhy získaly, však nejdříve musí vypsat tendr, a navíc zajistit potřebné financování nákupu.

„Po přechodnou dobu proto využijeme pronájem moderních elektrických lokomotiv, který je dnes velmi rozšířený a nabízí operativní řešení provozních potřeb. Nám se osvědčuje už u lokomotiv Vectron na lince Praha–Hamburk a pozitivní zkušenosti s ním mají i další dopravci v celé Evropě,“ vysvětloval Kupec, tehdy ještě coby člen představenstva drah odpovědný za techniku, servis a majetek.

Tendr na nákup pětašedesáti nových lokomotiv chtějí dráhy vypsat po prázdninách. V následujících pěti letech hodlají za nové vozy utratit až 40 miliard korun.

Nový šéf Kdo povede státní dráhy

Kdo vystřídá končícího šéfa drah Miroslava Kupce, zatím není jasné. Po jeho odvolání se objevily informace, že horkým adeptem na jeho nástupce je Václav Nebeský, náměstek ministryně pro místní rozvoj. Jeho manželka Olga je přitom zodpovědná za odpověď na návrh auditu Evropské komise, který se týká čerpání dotací. Že by měl Kupce nahradit právě Nebeský, prohlásil v jednom z rozhovorů i sám Kupec. Ministr dopravy Vladimír Kremlík to však odmítl s tím, že na post generálního ředitele drah vypíše resort výběrové řízení.