Rychlý kontakt

Asociace pro veřejné zakázky
tel.: +420 776 021 736
email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Asociace pro veřejné zakázky využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.

Aktuality

Liberecký kraj připravuje nový tendr na autobusovou dopravu

Liberec 10. ledna (ČTK) - Liberecký kraj připravuje nový tendr na zajištění regionální autobusové dopravy na deset let. Soutěž se bude tentokrát týkat pěti oblastí, a nikoli jen tří, jako v minulém tendru, který kraj v závěru roku 2016 zrušil. Jako celek se bude soutěžit Českolipsko, oblast Sever se kraj rozhodl rozdělit na Frýdlantsko a Liberecko a oblast Východ bude rozdělená na Jablonecko a Semilsko. ČTK to dnes sdělil náměstek hejtmana Marek Pieter (Starostové pro Liberecký kraj).


"Dohodli jsme se, že se ještě provede technicko-ekonomické zhodnocení celé zadávací dokumentace," řekl Pieter. Kraj chce mít podle něj jistotu, že oblasti vytvořil správně. "Abychom nikde neměli dlouhé přejezdy, které nám budou zdražovat dopravu, ale také aby kvalitativní požadavky, které máme, byly vhodné pro cestující a nezatěžovaly Liberecký kraj dalšími náklady," vysvětlil nutnost posudku hejtmanův náměstek. Případně podle něj může posudek ukázat i cesty k dalšímu zlevnění veřejné dopravy.
Původní zakázku na autobusovou dopravu v Libereckém kraji v termínu od prosince 2014 do prosince 2024 vypsalo ještě sociálnědemokratické vedení Libereckého kraje v roce 2012. Zakázku mohl získat jediný uchazeč nebo až tři. Tendr za více než čtyři miliardy korun byl od začátku terčem kritiky a opakovaně ho prověřoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). V květnu 2014 dokonce zakázku zrušil, Liberecký kraj se ale odvolal. Konečné rozhodnutí padlo až v září 2016. ÚOHS vrátil hodnocení nabídek na začátek.
Nabídky dopravců už ale neodpovídaly současnému trhu, i proto tehdy výběrová komise kraje doporučila tendr zrušit a vypsat znovu. Jedním z hlavních důvodů pro zrušení zakázky bylo podle hejtmana Martina Půty (Starostové pro Liberecký kraj) zvýšení mezd řidičů autobusů od 1. ledna loňského roku. "Kdybychom v tendru pokračovali, tak bychom se ocitli v situaci, že bychom vysoutěžili naprosto nereálné ceny," řekl již dříve ČTK Půta. Nový tendr by měl proto zahrnovat nejen dohodu odborů s vládou o mzdách řidičů autobusů, ale jiné budou například i požadavky na autobusy.
Liberecký kraj objednává regionální autobusovou dopravu v rozsahu kolem 13 milionů kilometrů, zajišťuje ji osm dopravců. Největšími jsou BusLine, ČSAD Česká Lípa a ČSAD Liberec. Dopravu měl původně kraj smluvně zajištěnou do konce příštího roku. Zvýšení mezd řidičům autobusů, na němž se loni dohodla vláda s odbory, ale zvedlo dopravcům náklady, a ti se s krajem dohodli na ukončení smluv. Kraji se pak podařilo znovu s dopravci dohodnout. Na Semilsku a Jablonecku jezdí BusLine, smlouvu má na dva roky. Na Českolipsku jezdí ČSAD Česká Lípa s roční smlouvou. Dopravu na Liberecku zajišťuje na základě dočasné smlouvy ČSAD Liberec.
Leona Vacková kš