Rychlý kontakt

Asociace pro veřejné zakázky
tel.: +420 776 021 736
email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Asociace pro veřejné zakázky využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.

Aktuality

Případ dopravce pro Liberecký kraj se vrací na počátek

Brno 5. ledna (ČTK) - Liberecký kraj, který chce mít kvůli problémům se zajištěním veřejné dopravy v kraji vlastního dopravce, si zatím nemůže koupit většinový podíl ČSAD Liberec. Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj totiž vrátil kauzu svým podřízeným a předběžné opatření, které brání kraji v koupi podílu dopravce, dál platí. Vyplývá to z dnešní tiskové zprávy ÚOHS. Úřad znovu rozhodne do 60 dní.


Hejtman kraje Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj) dnes ČTK řekl, že podobný krok po jejich výzvě k odstranění nečinnosti ze strany ÚOHS očekávali. "Takže snaha oddálit nákup ČSAD Liberec nás nijak nepřekvapuje," řekl hejtman. Liberecký kraj už dříve avizoval, že po antimonopolním úřadu bude vymáhat škodu, pokud urychleně nerozhodne. ÚOHS tvrdí, že postupuje podle správního řádu.
V aktuálním rozhodnutí ÚOHS řešil otázku některých právních pojmů, které jsou pro případ ale klíčové. Jde o výklad pojmu věc v souvislosti s veřejnými zakázkami a nákupem akcií. Rafajova rozkladová komise dospěla k závěru, že v českém právu je tento pojem vymezen přísněji než v unijní legislativě. Jeho podřízení nyní musí jeho stanovisko respektovat a mají znovu zkoumat, zda v případě nákupu akcií ČSAD Liberec jde o veřejnou zakázku na dodávky. Kraj totiž podle zákona o veřejných zakázkách nepostupoval.
"Druhostupňové rozhodnutí rovněž upozornilo na existenci hospodářské soutěže v daném případě. Zadavatel totiž pro naplnění svého záměru oslovil více obchodních společností a měl zájem uzavřít smlouvu s jednou z nich na základě výsledků vzájemných jednání," uvedl k případu Rafaj. Zdůraznil také, že ÚOHS postupoval v rámci lhůt stanovených správním řádem. Předběžné opatření vydané v prosinci 2017 podle něj mělo zabránit zmaření účelu správního řízení případným podpisem smlouvy s vybraným subjektem.
"Příští týden využijeme možnosti nahlédnout do spisu. Po tom, co budeme mít dostatečné informace, se jimi bude zabývat naše pracovní skupina složená z odborníků, rada kraje i zastupitelstvo kraje," řekl hejtman. Cílem Libereckého kraje je podle něj i nadále vytvořit vlastní dopravní podnik a mít veřejnou autobusovou dopravu pod stoprocentní kontrolou. "Dvě třetiny nákladů dopravců dotují kraje a mzdy řidičů jsou regulovány nařízením vlády, proto se podle nás nejedná o tržní prostředí," dodal.
Za majoritní podíl akcií nabídl ČSAD Liberec 14,353 milionu korun. Záměr napadla u ÚOHS konkurenční společnost BusLine. Antimonopolní úřad původně nezjistil, že by nákupu většinového podílu něco bránilo, pak ale vydal předběžné opatření. Nyní se případ vrací na počátek.
Loni Liberecký kraj na autobusovou dopravu dal asi 300 milionů korun, skoro o 14 milionů více než v roce 2016. Kraj objednává regionální autobusovou dopravu v rozsahu kolem 13 milionů kilometrů, zajišťuje ji osm dopravců. Největšími jsou BusLine, ČSAD Česká Lípa a právě ČSAD Liberec, které jezdí na Liberecku v takzvané oblasti Sever.
vrn knt ktp jpt